Elke videokaart is wel in staat om in de console te werken. Het probleem zal alleen zijn om hem in X te laten werken. Ondersteuning voor je videokaart hangt af van X. Op http://www.xfree86.org kun je complete overzichten vinden van welke videokaarten ondersteund worden door de laatste versies van XFree86. Je moet wel even zoeken tussen de documentatie... Als je als een X-server hebt geïnstalleerd, dan kun je kijken welke kaarten die ondersteunt met XF86_SVGA -showconfig, met op de plaats van XF86_SVGA de geïnstalleerde server.
De populaire TNT(2)-kaarten worden vanaf versie 3.3.5 ondersteund, de GeForce vanaf 3.3.6. Versies 4.x van XFree86 maken gebruik van DRI, Direct Rendering Infrastructure, wat nodig is om echt gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van Nvidia- en andere videokaartchips. Nadeel van de 4.x-serie is wel dat ze nog niet zo veel hardware ondersteunen als de ''oude'' 3.3.x-serie, maar veel nieuwe videokaarten werken prima met 4.x.
Ga naar http://www.nvidia.com/Products.nsf/htmlmedia/software_drivers.html om ook 3D-acceleratie te kunnen gebruiken als je een Nvidia-kaart hebt. Er moet een module gebruikt worden om de videokaart aan te sturen. Daarnaast hebben ze een GLX-driver gemaakt. Dat vormt het low-level (dicht bij de hardware liggende) deel van Mesa (http://www.mesa3d.org), een open source implementatie van OpenGL. Dubbele libraries kunnen ervoor zorgen dat programma's die Mesa gebruiken niet goed werken. Als je de aanwijzingen op http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/Nvidia-OpenGL-Configuration/index.htmlvolgt, moet alles wel goed gaan. Het komt erop neer dat je niet de GL-libraries (genaamd libGL.*) van Mesa moet hebben naast die van Nvidia. Gooi die van Mesa dan weg.
Op http://www.penguinpower.nl/pcontent/mesaetc.htm staat op begrijpbare manier uitgelegd wat GLUT, GLX, Mesa etc. nou allemaal voor moeten stellen.